tiistai 25. marraskuuta 2014

Opiskelusta

Minulla on täällä viisi kurssia, joiden lisäksi opiskelen portugalia intensiivikurssilla. Kaksi kurssia on tuotantotalouden puolelta ja ne ovat Management Control Systems sekä Total Quality Management. Sitten on yksi kurssi Service Engineering -maisteriohjelmasta (Enterprise Management) ja kaksi tietotekniikalta (Information Systems ja Formal Methods in Software Engineering).

Management Control Systems on vain portugaliksi, mutta meitä on kolme vaihtaria, joten saimme erillisen tehtävänannon kurssin suorittamiseksi. Siihen kuuluu useita yksilötehtäviä ja yksi ryhmätyö. Emme siis käy luennoilla ollenkaan vaan suoritamme itsenäisesti tehtäviä. Niin varmaan... Kurssikirjana toimii Druryn Management and Cost Accounting, jota on käytetty muistaakseni Oulussakin jollain kurssilla.

Total Quality Management toteutetaan niinikään erikseen meille vaihtareille, joita on tällä kertaa vajaa kymmenen. 2-3 tuntia luentoa per viikko ja pieniä kotitehtäviä. Kirjana on Montgomeryn ja Douglasin Introduction to statistical quality control. Kurssin asiat ovat olleet lähinnä Oulussa opitun kertaamista, mikä ei ole ollut ollenkaan pahitteeksi. Jotain uuttakin on tullut opittua. Luennot ovat mukavia, ja luennoitsijat osaavat asiansa.

Enterprise Management on turhin kurssi kaikista. Luennot ovat pakollisia ja erittäin turhia. Luennoitsija jauhaa turhan pitkään, alun teoriaosion jälkeen pidetään 15-45min tauko, jonka jälkeen tehdään tunnin ajan erittäin yksinkertainen case. Luento kestää kolme tuntia, kun se voisi kestää vain 1,5-2 tuntia. Tervetuloa Portugaliin! Jospa tuolla kuitenkin jotain tulisi opittua.

Information Systems on siis todellakin tietotekniikan puolelta. Aluksi kurssilla käsiteltiin tuotannonohjauksen ja tietojärjestelmien perusteet. Nyt sitten aloimme ryhmätyönä tehdä omaa lisäpalikkaa kaupalliseen portugalilaiseen ERP-järjestelmään. Työ vaikuttaa mielenkiintoiselta, mutta saa nähdä mitä siitä tulee. Luennot ovat maanantaiaamuisin ja englanniksi silloin, kun minä olen paikalla, joten olen ollut kahdella luennolla. Laskarit eli Practical Lessonsit ovat englanniksi samalla tavalla. Ne ovat kuitenkin periaatteessa pakollisia, vaikkei nimiä kerätäkään.

Formal Methods in Software Engineering on aika lailla odotusten mukainen. Kurssi on vaikea, ja opittavaa riittää. Alkupuoliskolla käytiin läpi Alloy-kieli ja nyt keskitymme VDM++-kieleen. Suosittelen kurssia tietotekniikkahenkisille henkilöille, jotka haluavat haastaa vakiintuneet ajatustapansa ohjelmoinnista tai sen suunnittelusta. Tälläkin kurssilla luennot ja laskarit ovat englanniksi silloin, kun olen paikalla. Näillä luennoilla jopa haluan olla, koska aihe on minulle haastava.

Luennot alkavat yleensä akateemisen kymppiminuutin jälkeen eli jos luento on merkitty alkavaksi 10.00, se alkaa oikeasti 10.10. Luennot kuitenkin kestävät niin kauan kuin ne on merkitty kestäviksi. Täällä oppitunti ei ole siis 45 minuuttia vaan kahden tunnin luento on siis 2 x 55min.

Tiedekunnan kirjasto on hyvä paikka opiskella itsenäisesti. Kirjasto on kokonaan hiljainen, EDUroam toimii paremmin kuin Oulussa panOULU ja pistokepaikkoja löytyy lähes jokaiselle.

Loppuun valitettakoon, että yliopistolla vessat ovat aika jäätäviä: erittäin kolkkoja, kylmiä ja huonosti suunniteltuja. Erikoisuutena miesten vessat löytyvät parillisista kerroksista ja naisten vessat parittomista. Täten miehille on noin tuplasti enemmän vessoja kuin naisille, mutta tämä onkin tekniikan tiedekunta.

Just to keep up the trend:

I have five courses here in Porto: Management Control Systems, Total Quality Management, Enterprise Management, Information Systems and Formal Methods in Software Engineering. Two courses are given in English specifically for exchange students, one is completely in English, and two courses are in English when I am present in the class room as I am the only exchange student on those courses.

perjantai 24. lokakuuta 2014

Marokko

Päivä 1

Syyskuun lopulla lähdin neljänkymmenen muun opiskelijan matkaan kohti Marokkoa. Yhdeksän päivän mittainen matka alkoi kevyesti 24 tunnin bussimatkalla Portosta aina Marokkon pääkaupunkiin Rabatiin saakka. Portugalissa pysähdyimme noukkimaan porukkaa Aveirosta, Viseusta, Lissabonista ja Farosta. Matka sujui leppoisasti lähinnä nukkuessa edellisen illan rientojen takia, enkä ollut todellakaan ainut nukkuja. Iltayöstä otimme lautan Algecirasista Ceutaan, jonka kautta pääsimme lopulta Marokkon puolelle.

Päivä 2

Rabatissa teimme varhain aamulla pikaisen turistikierroksen, jonka aikana näimme pikku Kreikan ja keskeneräiseksi jääneen minareetin ja saimme syödä tuoretta, marokkolaista leipää. Kävimme myös tutustumassa jo antiikin roomalaisten aikanaan perustamaan linnoitukseen. Ennen puoltapäivää taisimme olla jo takaisin bussissa kohti Marrakechia. Ajoimme pitkin merenrantaa kulkevaa moottoritietä aina lähes Casablancaan asti, minkä jälkeen ympärillä olikin enää vain lähinnä karua ja aika tasaista maastoa. Paikoin oli havaittavissa jonkinlaista maataloustoimintaa, uskomatonta mutta totta.

Roomalaisten linnakkeen oma lohikäärme.

Keskeneräinen minareetti Rabatissa.

Rabatin Välimeri-kortteli ja suu täynnä leipää.

Roomalaisten linnoituksen jälkiä Rabatissa.

Marrakechiin saavuimme iltapäivällä. Hotelli oli oikein hyvä ja nimeltään Les Trois Palmiers. Hotellissa oli pieni uima-allas, jossa saattoi vilvoitella ilman lämpötilan ollessa yli 30 astetta. Ostin monen muun tavoin matkan lisäksi ruokapaketin (65 euroa), joten söin hotellilla aamiaiset (joita en normaalisti syö), lounaat ja illalliset. Ruoka oli marokkolaista ja oikein maittavaa. Olisin tietenkin voinut etsiä joka ruokailua varten ruokapaikan kadulta, mutta totesin tämän olevan käytännöllisempi vaihtoehto.

Päivä 3

Aamulla aamiaisen jälkeen suuntasimme oppaan johdattamana torille, jossa kiertelimme pieniä kujia pitkin joka suuntaan. Tutustuimme arkkitehtuuriin samalla, kun väistelimme aasien jätöksiä. Lounaan jälkeen oli vapaata aikaa, joten menimme tietenkin takaisin torilla shoppailemaan, sillä pakollinen hankinta oli huivi aavikkoa varten. Matkanjohtaja opasti, että kohtalaisen huivin pitäisi irrota viidellä eurolla. Noh, ostamani huivin lähtöhinta oli 60 euroa sen hyvän laadun vuoksi, joten päädyin lopulta maksamaan riistohinnan eli kymmenen euroa. Hintaneuvottelu toi mieleen Suomen Huutokauppakeisarin - terkkuja Hirvaskankaalle!

Kattotaidetta Marrakechissa.

Lukijatoive: selfie. Lisäksi kaverit ottamassa keppietä vasemmalla.

Illalla matkanjohtaja johdatti meidät paikalliseen yökerhoon, jonka musiikki oli tietenkin paikallista :) Se ei ihan uponnut meihin, vaikkei se huonoa ollutkaan. Paikalliset tanssivat ja lauloivat esiintyjän mukana. Marokkolainen olut verotti lompakkoa kahdella eurolla, mitä pidän yllättävän hyvänä hintana.

Juuri ennen yökerhoon siirtymistä jalan bussin kohdalla tien toisella puolella ollut puu kaatui bussin kylkeen. Oksat vain hipoivat kylkeä, joten maalipinta otti hieman osumaa. Suurilta vahingoilta säästyttiin, mutta katu oli poikki aamuun asti. Hurjaa!

Päivä 4

Lounaan jälkeen bussikuski nosti kytkintä, ja bussi liikahti kohti Merzougaa. Reitti kulku Atlas-vuoriston läpi, ja pysähdyimmekin noin 2,5 kilometrin korkeudessa ihailemaan maisemia. Tie oli aika mutkaista, ja korkeusvaihteluita oli paljon, joten kyllähän siinä välillä oli Huhtalan pojalla suu ammollaan maisemia ihastellessa.

Paikallisen Atrian eläinkuljetus. Pudotus rotkon pohjalle yli sata metriä.

Huikeat maisemat taustalla.

Päivä 5

Saavuimme Merzougaan tämän päivän puolella, joten suurin osa suunnisti heti nukkumaan. Myös tässä hotellissa/motellissa oli uima-allas. Aamulla osa meistä lähti jeeppiajelulle autiomaahan. Odotukseni olivat korkealla, mutta suurin osa ajasta kului valokuvaustaukoihin... Mutta jeepinkyyti kivien ja hiekan keskellä oli ihan jees. Näimme kivettyneitä kilpikonnankilpiä ja villidromedaareja, ja joimme teetä berberien kanssa.

Valmiina hiekkamyrskyyn.

Villejä kyttyräselkiä loputtomassa kivikossa. Eipähän tarvi olla tuolla kiviä keräämässä.

Illemmalla juuri ennen auringonlaskua nousimme dromedaarien selkään ja lähdimme ylittämään hiekka-aavikkoa. Kyyti oli kuin humalassa olevan hevosen selässä olisi istunut. Lähtöpaikka oli täynnä kamelinkakkaa, koska minnekäs se muka sieltä häviäisi. Myös reitillä oli paljon kakkaa, joten jos joku olisi eksynyt joukosta, hän olisi voinut vain seurata kakkavanaa kuten Hannu ja Kerttu konsanaan.

Hiekkaa riittää.

Tarkoitus oli, että näkisimme auringonlaskun, mutta ilmassa oli niin paljon kakkenduudelia (huom. ei kamelin-), että aurinko vain himmeni sen taakse. Reilun tunnin matkan jälkeen saavuimme leiriin, jossa meitä oli vastassa musiikkiryhmä. Leiri koostui neliönmuotoisesti räsymatoista kootuista viiden hengen teltoista. Telttojen keskellä oli yhteinen nuotiopaikka, jonka lattia oli niin ikään räsymattoa. Illallisena oli marokkolaista kanaa yms. "Pihalla" tarkeni, sillä yöllä lämpötila taisi laskea kahteenkymmeneen asteeseen. Yöllä jotkut pääsivät kokeilemaan hiekkasurffausta, mutta olin jo unten mailla.

Päivä 6

Aamulla kuljimme samoilla ratsuilla saman reitin takaisin lähtöpisteeseen. Hotellilta jatkoimme matkaa Atlas-vuoriston yli kohti Fesiä. On edelleen vaikea käsittää, miten maisemat ja kasvillisuus voivat muuttua niin paljon yhden matkan aikana. Aamulla olimme keskellä hiekkaa ja kiveä ja näkymä oli varsin tasainen. Sitten alkoi tulla vuoria ja kukkuloita eteen. Jokia vehreine palmualueineen. Paimentolaisia lampaiden kanssa karuissa laaksoissa ja rinteissä. Lähes trooppinen metsä, jossa näimme apinoita. Sveitsiläinen kaupunki (Ifrane) alppimajoineen ja vehreine puistoineen. Ja taas kuivahko, iso laakso, jossa on yksi Marokkon suurimmista kaupungeista.

Rutikuivan alueen keskellä kanjonissa virtaakin vehreä joki.

Lisää huikeita maisemia. Harmillisesti hieman pölyä ilmassa.

Päivä 7

Hotelliaamiaisen jälkeen oli taas seuraava kierros oppaan perässä. Palatsiaukio, medinan eli toripaikan yli 9000 katua, ulkoa rumia mutta sisältä kauniita taloja sekä tietenkin aasinkakkenduudelia. FiveFingersit olivat kuin luodut Fesin kaduille.

Fesin toripaikka ja sen yli 9000 katua.

Päivän kääntyessä iltaan meidän tiputettiin Carrefouriin ruoka- ja juomaostoksille seuraavan kahden päivän koitosta varten. Ohjeet hotellille olivat seuraavat: "Liikenneympyrästä oikealle ja puiston jälkeen vasemmalle". Noh, tarinan mukaan kolme kaverusta lähti kävelemään kohti hotellia. Kymmenen minuutin jälkeen yksi heistä oli kadonnut eikä tämän puhelimessa ollut akkua. Jäljellä olevat kaksi kaverusta seikkailivat ympäriinsä, kunnes törmäsivät kahteen tuttavaan, jotka olivat myös hieman sekaisin reitistä. Pienen kyselykierroksen jälkeen paikalliset neuvoivat reitin hotellille.

Jotta tilanne ei päättyisi vielä tähän, päättivät nämä kaksi aiempaa sankaria jäädä odottamaan kadonnutta ystäväänsä, jos tämä sattuisi löytämään heidät oletetusta katoamispaikasta. Kun ystävää ei alkanut kuulua, nämä kaksi sankaria lähtivät kokeilemaan onneaan uusien ohjeiden kera. Eihän sekään vielä ihan nappiin mennyt, mutta erään hotellin ranskankielisillä ohjeilla he pääsivät lopulta takaisin hotellille, jossa aiemmin kadonnut ystävä jo odotti. Hän oli ottanut taksin hotellille.

Iltasella juhlimme kahden matkalaisen syntymäpäiviä ilmeisesti liian railakkaasti hotellin henkilökunnan mukaan. Pahoittelut seuraaville saman matkatoimiston matkaajille, sillä ette välttämättä yövy samassa hotellissa. Himskatin äänekkäät brasilialaiset.

Päivä 8

Lounaan jälkeen bussi liikahti Volubilis'n roomalaisraunioille. Vaikken mikään antiikin erityinen fani ole, niin olihan se aika hieno paikka kaiken kaikkiaan. Melko iso kaupunki ollut muinoin. Harmittavan vähän aikaa oli tutustua paikkaan opastetun kierroksen jälkeen, mutta aurinko paahtoi aika kovasti.

Volubilis'n pääkatu. Tässä olisi ollut varmaan muutama muukin 2000 vuotta sitten.

Paluumatkan lautan otimme Tangerista iltamyöhään kohti Algecirasia. Merenkäynti oli heikompaa kuin menomatkalla.

Päivä 9

Aamulla olimme takaisin Portugalissa, ja tiputtelimme porukkaa pitkin maata. Lissabonissa oli menossa maraton, jota oli kiva katsella lounaan lomassa. Olin kotona Portossa sunnutaina noin viideltä iltapäivällä. Pikaisen suihkun jälkeen suuntasin kohti yliopistoa, mutta siitä lisää seuraavassa kirjoituksessa.

Yhteenveto reissusta

Marokko oli paljon siistimpi paikka kuin odotin. Ei se mikään räkälä ole, mutta toisaalta liikuimmekin lähinnä vain turistipaikoissa. Olisi hienoa mennä joskus takaisin ja matkustaa ympäri maata itsekseen. Suosittelen kaikille Marokkon-matkaa. Hiekkaa, kamelinkakkaa ja aasinkakkaa. Niin ja kovaa tinkaamista.

In English

Keeping it short. I went to Morocco for a 9-day journey. Rabat, Marrakech, Merzouga, Sahara, Fes. Camels and shit. Great views.

maanantai 22. syyskuuta 2014

Opiskelun aloittaminen

Matkustin ensimmäisen kerran yliopistolle torstain orientaatiopäivää varten. Ohjelmassa oli tutustumisleikkejä sekä kansainvälinen välipala. Tarjolla oli portugalilaisen ruoan lisäksi opiskelijoiden tuomia ruokia kotimaistaan. Meillä suomalaisilla oli tietenkin salmiakkia, suklaata ja ruisleipää.

Portugalilaisia herkkuja.

Teknillisen tiedekunnan kampus on ruma. Se koostuu harmaista betonimöhkäleistä, joista osa on yhdistetty katetuilla käytävillä toisiinsa. Alueella on yksi varsinainen ruokala 8000 opiskelijaa varten, mutta tarjolla on myös pari kahvilaa ja muuta vapaamuotoisempaa ruokapaikkaa. Opiskelija-ateria maksaa 2,45 euroa, ja hintaan sisältyy leipä, keitto, ruoka, yksi juoma sekä jälkiruoka tai hedelmä. Ruoka on ollut aivan hyvää tähän mennessä, vaikkakin itseä harmittaa salaatin lähes täydellinen puuttuminen. Joinakin päivinä lautaselle on heitetty pari salaattisuikaletta. Ruokalan tädit siis kokoavat ateriat valmiiksi.

Toisena orientaatiopäivänä oli "kaupunkikierros" eli kävelimme São Benton asemalta Maian puolelle Sandemanin portviinikellariin. Siellä nautimme yhden maistiaisen, minkä jälkeen oli vuorossa francesinhan syöminen. Tämä yksilö ei ollut niin hyvä kuin ensimmäinen francesinha, mutta kyllähän tuokin kelpasi.

Lauantaina lähdimme kaveriporukalla katsomaan jotain kuuluisan arkkitehdin suunnittelemaa kahvilaa rannalle. Siinä ei ollut kovinkaan paljon nähtävää, mutta sen vieressä oli ihan kivat näkymät. Siirryimme sieltä rannassa olevalle meriuima-altaalle. Altaan vesi oli siis merivettä, ja itse meri oli kahden metrin päässä altaan reunalta. Siellä sai pulikoida hellesäässä suojassa meren tyrskyiltä. Positiivista oli myös se, etten palanut tälläkään kertaa.

Illalla keskusta täyttyi arviolta miljoonasta ihmisestä, kun ympäri keskustaa oli ulkoilmafestivaali. Isot ja pienet bändit soittivat kaduilla tai baareissa, ja meno oli sen mukaista. Merkittävimpänä erona Suomeen mainittakoon, ettei tapahtumassa juuri ympäripäissään olevia ihmisiä nähnyt. Se on tullut huomattua useampanakin iltana. Voisikohan siihen olla syynä se, että alkoholi on niin helposti saatavilla ja se on halpaa? Ei tarvitse kerralla tirpasta viinapulloa tai konttia olutta.

Sunnuntaina kävin testaamassa kuntosalia nimeltä Bom Sucesso Health Club, joka sijaitsee Boavistassa noin 1,5 kilometrin päässä asunnostani. Paikka oli ihan hyvä, ja sieltä löytyi myös sauna ja uima-allas. Kuukausikortin hinta on noin 30 euroa. Salilla ei ollut kuitenkaan esimerkiksi kunnon kyykkypaikkaa vaan vain pelkkä smith -> ei jatkoon. Pitää jatkaa metsästystä ja sillä välin tyytyä treenaamaan itsekseen talon katolla.

Illalla kävin kämppisten kanssa Norteshopping-ostoskeskuksen leffateatterissa katsomassa Lucy-leffan. Leffassa oli viiden minuutin väliaika keskellä leffaa, joten siinä välissä saattoi käydä saniteettitiloissa tai hakemassa lisää naposteltavaa. Ei hassumpi idea varsinkaan pitkien leffojen kohdalla. Ennen leffaa söimme ravintolakompleksissa, jossa oli pikaisen arvion perusteella 20-30 eri ruoka- ja pikaruokapaikkaa.

Portugalilaista gourmet-pikaruokaa.

Maanantaina 15.9. alkoi opiskelu tai ainakin sen valmistelu. Kursseille ilmoittaudutaan ainakin vaihtareiden osalta menemällä kurssista vastaavan osaston sihteerin juttusille, ja hän sitten ystävällisesti laittaa netissä rastin ruutuun. Hommassa on tehokkuus huipussaan, kun 20 ihmistä jonottaa, että sihteeri klikkaa hiirellä oikeaan paikkaan. Ilmeisesti paikalliset opiskelijat tekevät saman homman itsenäisesti netissä.

Alun perin valitsemani kurssit sopivat aikatauluun, vaikka yksi puolen tunnin päällekäisyys jäikin voimaan. Kurssejani ovat Management Control Systems, Enterprise Management, Total Quality Management, Information Systems ja Formal Methods in Software Engineering. Tähän mennessä tiedän, että ainoastaan Enterprise Management on täysin englanniksi. Muiden kurssien kohdalla pitää vielä vähän neuvotella suoritustavasta.

Ilmoittauduin portugalin intensiivikurssille, joka järjestetään lokakuussa. Vaihtoehtoina oli peruskurssi tai kurssi niille, jotka osaavat jotain muuta latinalaista kieltä. Tapaamani opettaja kehotti minua ilmoittautumaan edistyneemmälle kurssille, sillä olen opiskellut portugalia itsekseni verkossa osoitteessa duolingo.com muutaman kuukauden ajan. Toivottavasti pysyn tahdissa mukana.

Ilmoittauduin myös Marokkon-matkalle, joka alkaa jo 27.9. ja kestää yhdeksän(9) päivää! Saapa nähdä, mitä siitäkin tulee. Matka hoituu linja-autolla, ja matkaseurana on opiskelijoita ympäri Portugalia. Tiedän ainakin muutaman muun vaihtarin täältä Portosta, jotka lähtevät myös matkaan. Paluupäivänä alkaa ESTIEM:n tapahtuma Total Lean Days, joka kestää viikon. Sen aikana opiskellaan ja keskustellaan aiheesta Lean. En siis todennäköisesti osallistu varsinaiseen kouluopetukseen kahteen viikkoon :D

In English

The buildings of the faculty of engineering are really ugly. They are just grey, big buildings. It's really not the same case with University of Oulu.

We went to see a cafe, designed by a famous architecture, near a beautiful beach. The cafe itself wasn't that extraordinary to me, but after seeing the cafe, we spent the afternoon chilling at a pool right next to the ocean. The weather was perfect, and I didn't get a sunburn.

On Monday it was time to enroll to courses. One can enroll to courses by meeting up with the secretary of each department responsible for a course. The secretary then just clicks on a checkbox on a web interface and you are done. I think I could do it myself at home. I have the following courses: Management Control Systems, Enterprise Management, Total Quality Management, Information Systems and Formal Methods in Software Engineering. Enterprise Management is fully in English. For the other courses, I will get some information on the execution next week.

I also enrolled to an intensive Portuguese course for foreigners who have previous knowledge on Latin languages. I have been studying Portuguese online (Duolingo) for three months, so a Portuguese teacher told me to enroll to this "advanced" level course.

I will go to Morocco for a 9-day adventure with other students from all over Portugal. Right after I return from Morocco, I will have an ESTIEM event called Total Lean Days. It will last for one week so I won't be attending classes for two weeks :S

lauantai 20. syyskuuta 2014

Ensimmäinen viikko

Ensimmäisen viikon torstaina kävin ESN Porton toimistolla, josta sain ERAMUS-opiskelijoille suunnatun puhelinliittymän. 7,5 eurolla kuussa saa 500min/500txt/500MB. Dataliikenteeseen ei lasketa esim. WhatsAppia tai FB Messengeriä. Portugalissa on kaksi suurta operaattioria, joiden välinen kilpailu on kovaa. Toisen operaattorin tyttöset olivat kohdallani viikon myöhässä, sillä he tarjosivat tiedekunnan tervetuliaispäivänä liittymiä.

Samana päivänä myös muutin uuteen asuntoon. Kämppikset tekivät heti ensimmäisenä iltana tervetuliaisillallisen eli turskaa pehmeiden sipsisuikaleiden ja oliivien kera. Ruoka oli erittäin maittavaa. Pitänee jokin päivä kokata niillekin. Olisikohan tuo makaronilaatikon paikka?

Viikonloppuna tuli tavattua erittäin monta uutta ystävää. Perjantaina tapasin toisen suomalaisen, Valtterin, ja monia muita vaihtareita ja vaihtarikummeja eli buddyjä. Tästä tapaamisesta muodostui jonkinlainen side meidän vaihtareiden välille, ja olemmekin tavanneet tällä porukalla lähes joka ilta. Mukaan on liittynyt myös muita.

Näkymä Gaiaan Kristallipalatsin puistosta.

Lauantaina ESN Porto järjesti ensimmäiset viralliset bileet meille vaihtareille. Ohjelmassa oli speed meeting, jossa piti täyttää paperilappu eri ihmisten nimillä. Paperilla oli 30 kohtaa, joihin nimet piti kirjoittaa. Kohtina oli esimerkiksi siniset silmät, kadulla tapahtunut alastomuus ja portugalilaisen suuteleminen. Ei ollut siis tarkoituksena tehdä itse kyseisiä kohtia vaan löytää joku toinen, joka sopii siihen kohtaan. Olin liikkeellä play to win -taktiikalla, joten kotimatkallani kourassani oli pullo vaaleaa portviiniä.

Sunnuntaille ei kannata tehdä kovin tarkkoja shoppailusuunnitelmia, sillä kaikki paikat ovat kiinni. Onneksi ulkoilmapaikat ja museot ovat auki, joten portolaiset kerääntyvät puistoihin nauttimaan piknikkiä. Kävin kiertelemässä Kristallipalatsin puistossa, jossa on menossa kirjamessut. Väkeä oli paljon, joten pitää jokin päivä käydä siellä uudestaan ihan vain ihailemassa puistoa, joka valittiin yhdeksi Euroopan parhaimmaksi. Illalla Portugali pelasi Albaniaa vastaan jalkapallon EM-karsinnoissa. Valtterin kanssa kävimme katsomassa matsin baarissa, mutta eipä siellä oikein muita tuntunut olevan. Paikalliset taisivat olla kotonaan.

Keskiviikkona kävimme Ikeassa, koska joillakin oli tarvetta käydä siellä. Ikea on aika kaukana keskustasta, mutta sinne pääsee helposti puolen tunnin välein ilmaisella bussikyydillä keskustasta, Casa da Músican bussiterminaalista. Tarkoituksena oli palata kotiin ja siirtyä sitten rannalle, mutta yllättäen aikataulu hieman venyi. Raahauduimme sitten suoraan Ikeasta rannalle Matosinhosiin, jonne myös pääsi ilmaisella Ikea-bussilla. Rannan hiekka oli aika uskomatonta, mutta fiilistä hieman hillitsi lintujen jätökset ja untuvat hiekalla. Sää oli mitä mainioin, enkä edes palanut.

In English

Porto: lots of new friends and a lot to do.

perjantai 5. syyskuuta 2014

Portossa

Kulkeminen

Matkatavarat ehtivät tulla mukaan Frankfurtissa, joten matka sujui oikein hyvin. Perillä Portossa oli vastassa lämmin ja kostea ilma. Tunsin olevani oikeassa paikassa Suomen koleiden päivien jälkeen.

Joukkoliikennekortin ostaminen automaatista oli helppoa. Ostin "sinisen kortin", johon voi ostaa matkoja. Lentoasemalta pääsi keskustaan reilulla kahdella eurolla, johon sisältyy puolen euron maksu itse kortista. Ei ihan onnistu Oulussa.

Joukkoliikenne perustuu työssäkäyntialueiden mukaiseen aluejakoon. Matkat ovat aina joko yhden tai useamman alueen sisällä. Mitä useamman alueen ylittää, sitä kalliimpi lippu on. Kuukausikortti eli "valkoinen kortti" osoitetaan aina tietyille alueille, kun taas sininen kortti riippuu aina ostetusta matkasta. Ostan kuukausikortin keskustan ja yliopiston alueille, kunhan saan opiskelijakortin ehkä ensi viikolla.

Keskustassa tapasin geneerisesti Pedron, joka on tutalainen. Majoituin hänen isovanhempiensa tyhjillään olevassa kämpässä yksin! Asunto oli kävelymatkan päässä Carolina Michaelis -metroasemalta eli aika keskustassa. Kävellessä huomasin, että Portossa todella on korkeusvaihteluita.

Asuminen

Keskiviikkona kävin katsomassa kahta asuntoa: toinen oli Rua de Miragaialla ja toinen Rua da Boavistalla. Ensimmäinen asunto oli ihan ok, ja siellä asui yksi hollantilainen. Hinta oli huoneesta riippuen 160-185 euroa, mutta hinta ei sisältänyt muita kuluja kuten sähköä ja vettä. Paikka oli kyllä kiva, koska joki oli alle 50 metrin päässä. Matka-aika yliopistolle olisi ollut 30-40min.

Toinen asunto, jonka sitten lopulta valitsin, on keskustan laitamilla Lapan, Trindaden ja Faria Guimaraesin metroasemien keskellä. Matka-aika yliopistolle on 15-20 minuuttia. Asunto on siististi sisustettu, ja siellä asuu lisäkseni kaksi portugalilaista miestä, joiden opiskeluajoista on jo muutama vuosi. Katolla on kunnon terassi, josta näkee merelle saakka! Jospa siellä muutama ilta vierähtää näkymiä ihastellen. Minulla on myös oma kylpyhuone. Hinta on hieman kovempi kuin ensimmäisessä vaihtoehdossa eli 250 euroa, mutta hinta sisältää kaiken. Bonuksena meillä on Coka/Koka/Koca-kissa ilahduttamassa elämää :) Cokalla on ikää 11 vuotta, ja portolainen ruokavalio näkyy sen keskivartalossa.

Ruoka

Ensimmäinen francesinha tuli syötyä keskiviikkona, ja olihan se petollisen hyvää. Ei parane ihan joka päivä syödä sellaista. Muutakin portolaista ruokaa on tullut maistettua, koska torstaina muuton kunniaksi kämppikset valmistivat perinteistä kalaa. Yhteiselo alkoi siis oikein mukavissa merkeissä. Laitan ehkä myöhemmin kuvia asunnosta ja tietenkin talon katolta.

Francesinha eli leipää, juustoa ja LIHAA.

Tavallista ruokaa kadunkulmasta: puoliraakaa nautaa ja aika raaka munakas.

Ruokavaihtoehdot kaupungilla ovat aika rasvaisia. Perinteiset portolaiset ruoat ja hampurilaiset ovat tuttu näky patioilla. Jospa tuolta kaupasta löytäisi kunnon tuoreita kasviksia.

Olut on joko paikallista Super Bockia tai etelämpää tuotua Sagresia. Joissakin paikoissa on Heinekeniä. Kyseiset oluet eivät mitään makunautintoja tuota, mutta todettakoon, että hinta korvaa laadun.

Kävely

Kahden päivän aikana on tullut käveltyä erittäin paljon ympäri keskustaa. Portossa on mukava kävellä ympäriinsä, koska on niin paljon nähtävää ja ihasteltavaa. Varsinkin vähän ydinkeskustan ulkopuolella löytää pieniä portaikkoja ja käytäviä, joita pitkin pääsee uusiin ja mielenkiintoisiin paikkoihin. Pedro näytti aivan keskustan tuntumasta mahtavia portaikkoja. Alla kuvia siltä ja omilta reissuilta.

Näkymä Portoon joen toiselta puolen. Huomatkaa hyvä sää.

Portaita riittää.

Loppua ei näy.

Kyllä tällaisten puiden alla voikin ottaa torkut. Mallia näyttää joku paikallinen.

Jonkun näkemys neljästä hevosmiehestä.

In English

I have now arrived in Porto. The weather is warm and people are nice. I spent two nights at Pedro's grandparents' apartment, but now I am writing this blog text from a real apartment. I am sharing it with two Portuguese guys. They are really nice. I have my own bathroom and we have a cat called Coka/Koka/Koca. There is a great view from the rooftop of the house. The house is located in Rua da Boavista, but you can see the sea!

Porto is a great city to just walk around and find interesting places. There are a lot of narrow streets going up and down the hills. People are drinking coffee and eating lunch at cafés and bars.

tiistai 2. syyskuuta 2014

Lennon kynnyksellä

Vaihdon lähestyessä olen tehnyt muutamia havaintoja, jotka voivat toimia muille vaihtoon lähteville opetuksena.
  1. Vaihto tulee nopeasti kohdalle.

2. Vaihto lähestyy, olit valmistautunut siihen tai et. Koita pitää pää kylmänä ja tehdä kaikki valmistelut. Esimerkiksi yritä saada asunto tai edes yösija muutamaksi päiväksi.
  3. Muista saunoa.

4. Vaihon aikana tuskin pääset saunomaan, joten muista saunoa maailman parhaassa saunassa.

Berliini

Työt loppuivat torstaina 21.8., ja seuraavana perjantaina suunnistinkin jo Helsinki-Vantaalle, jossa yövyin penkillä mukavasti torkkuen. Lauantaiaamuna kiertelimme Berliinin nähtävyyksiä muutaman kaverin kera. Parissa tunnissa näimme keskustassa olevat nähtävyydet aika hyvin. Oli hienoa vierailla esimerkiksi Checkpoint Charliella ja saksan oppikirjoista tutulla Potsdamer Platzilla. Berliini oli erittäin vehreä vetäen vertoja Turulle ja Jyväskylälle. Pitää ehdottomasti käydä siellä uudestaan.

Checkpoint Charlie.

Berliinin muuri. Se on purkkaa.

Dresden

Sunnuntaina hyppäsimme bussiin ja otimme suunnaksi Dresdenin. Siellä oli luvassa ESTIEM-järjestön IT-komitean tapaaminen. Majoitus hoidettiin yöpymällä sikäläisten tutalaisten asunnoissa. Päivisin koodailimme ja kävimme tehtävälistaa läpi vanhassa vankilassa, joka nykyään toimii yliopistorakennuksena. Paikka oli melko sokkeloinen. En enää voi kuin nauraa niille, jotka muka eksyvät Oulun yliopistolla ;) Iltaisin nautimme laadukkaita saksalaisia mallasjuomia. Reissun aikana maistoin 14:ä eri olutta, mitä pidän ihan kohtalaisena suorituksena.

Toisena aamuna kävin majoittajani kanssa 30 minuutin aamulenkillä. Maasto oli hieman erilaista kuin Oulussa. Metsä oli kunnon metsää, ja näkymät kukkulan huipulta olivat uskomattomat. Saatoin nähdä lähes koko Dresdenin.

Kävimme Dresdenissäkin kiertelemässä nähtävyyksiä. Dresdenin pommitusten jäljet olivat selvästi nähtävissä, vaikka varsinaisia kivikasoja ei enää tietenkään ollut. Kirkko oli saatu jälleenrakennettua vuonna 2005 lähes täysin uusista kivistä. Seinistä erotti tummat, vanhat kivet.

Dresdenin kaupunkikuva.
Tummat kivet ovat alkuperäisiä.

Hieman uutta ja vanhaa kiveä.

Jätkät hommissa klo 00.30.

Lukiessasi tätä kirjoitusta olen todennäköisesti joko vielä Valtion Rautateiden kuljetuksessa tai jo lentokoneessa kohti Portoa. Yövyn todennäköisesti jonkun portolaisen tutalaisen luona, ja käyn keskiviikkona katsomassa kahta eri asuntoa. Toinen on keskustassa metron lähellä, ja siinä asuu portugalilaisia. Toinen on jokivarressa, ja sieltä pitää ensin bussilla liikkua metroon. Hinnoissa ei ole suurta eroa.

In English

Notes: the exchange will start faster than you think. Remember to go to sauna as you probably won't be doing that during the exchange.

I went to Germany a week ago. Berlin was great. We had some sightseeing and I will definitely visit Berlin again. In Dresden we had ITC Coordination Meeting. We were hosted, and we had a nice sightseeing tour guided by local ESTIEMers. Seeing Berlin and Dresden was really interesting because of their history. I tried 14 different beers during the trip, which, in my opinion, is a moderate result.

Now I am on my way to Porto. I am going to stay at an ESTIEMer from Porto for the night and visit two apartments on Wednesday. The first one is near metro in the very center of the city, and the other one is at the river bank with worse connection to the university. The rent is almost the same.

torstai 7. elokuuta 2014

Matkakuume nousee

Olen tuotantotalouden opiskelija Oulun yliopistosta, ja vietän seuraavan lukukauden ERASMUS-vaihdossa Portossa. Tulen opiskelemaan Porton yliopiston teknillisessä tiedekunnassa. Pyrin kirjoittelemaan aina silloin tällöin, mikäli kirjoitettavaa riittää.

Hakuprosessi alkoi jo maaliskuussa, kun järjestettiin yliopiston sisäinen haku. Odoteltavaa riitti muutamaksi viikoksi, minkä jälkeen sain luvan hakea kohdeyliopistoon. Porton yliopistossa hakuaikaa oli kesäkuun 15. päivään saakka. Vasta tuon päivämäärän jälkeen hakemuksia alettiin käsitellä, ja heinäkuun puolella aloin olla jo hieman levoton, kun lentoliputkin pitäisi saada jossain vaiheessa varattua. Lopulta heinäkuun loppupuolella tuli ensimmäiset epäviralliset tiedot hyväksymisestä. Olin ehtinyt jo ostaa lentoliput reitille Helsinki - Frankfurt - Porto. Paluumatka on helmikuussa.

Nyt on menossa asunnon etsiminen. Haluaisin asua portugalilaisten kanssa, koska haluaisin oppia kunnolla paikallista kieltä. Olen kesän ajan opiskellut portugalia itsenäisesti välillä enemmän, välillä vähemmän. Sain jo yhden tarjouksen asunnosta, jossa asuu portugalilaisia ja ranskalainen, mutta se on hieman syrjässä metroasemiin nähden. Yliopistolle on ilmeisesti kuljettava julkisilla, vaikka pyöräily kyllä kiinnostaisi. Se vaan taitaa olla aika mahdotonta.

Kesätöitä on jäljellä vielä kaksi viikkoa, ja matkakuume nousee jatkuvasti. Ennen vaihtoa käyn vielä hakemassa vauhtia vajaan viikon mittaiselta Saksan-reissulta. Kohdekaupunkeina ovat Berliini ja Dresden, joissa koodaan muutaman muun eurooppalaisen tuotantotalouden opiskelijan kanssa.

In English:

I am a student of Industrial Engineering and Management from University of Oulu. I will do my ERASMUS in University of Porto during the next semester, starting from September. This blog will probably contain some brief abstracts in English. I may consider writing more if there seems to be some interest among my non-Finnish speaking friends in reading about my adventures.

The application process started already in March, and I got the approval in July - right after I had booked my flights. I am currently looking for a room to stay in. I wish to live with Portuguese people so that I can learn Portuguese. Before flying to Portugal, I will visit Germany to attend an ESTIEM event in Dresden.